موضوعات مدنی

موارد ارسال اظهارنامه اجباری (قسمت 2)

 

موارد ارسال اظهارنامه اجباری شماره 2

در چه مواردی شخص باید اظهارنامه ارسال نماید

این یادداشت ادامه یادداشت موارد ارسال اظهارنامه اجباری (قسمت 1) است:

√7- ارسال اظهارنامه در خصوص براتی که اعتراض شده است:. چنانچه دارنده براتی، به دلیل عدم پرداخت آن، اعتراض کرده است باید ظرف 10 روز از طریق ارسال اظهارنامه یا پست سفارشی، اعتراض خود را به کسی که برات را به او واگذار کرده، اطلاع دهد. هر کدام از ظهرنویس‌ها نیز باید ظرف ده روز، ظهرنویس قبلی خود را از اعتراض مطلع نماید تا به صادرکننده برات برسد. (مواد 284 و 285 قانون تجارت)
√8- ارسال اظهارنامه توسط حق‌العمل‌کار برای آمر:. حق‌العمل‌کار به کسی گفته می‌شود که به نام خود ولی به حساب دیگری (آمر)، معامله انجام می‌دهد و حق‌العمل می‌گیرد.
حال اگر مالی از آمر نزد حق‌العمل‌کار باشد و فروش آن ممکن نشود یا آمر اجازه فروش ندهد و آن مال در دست حق‌العمل‌کار، بیش از حد بماند، حق‌العمل‌کار باید برای آمر اظهارنامه رسمی ارسال نماید. بعد از ارسال اظهارنامه می‌تواند از طریق مدعی العموم محل (دادستان)، مال را از طریق مزایده بفروشد. (ماده 372 قانون تجارت)
√9- ارسال اظهارنامه توسط طلبکار معترض به اعاده اعتبار ورشکسته: در صورتی که طلبکار یک تاجر ورشکسته، طلب خود را دریافت نکرده باشد، می‌تواند نسبت به اعاده اعتبار ورشکسته اعتراض نماید. اعتراض طلبکار به وسیله اظهارنامه با اسناد مثبته به دفتر دادگاه بدوی انجام می‌شود.
√10- ارسال اظهارنامه برای مالکی یا واحدی که هزینه شارژ پرداخت نمی‌کند.: در صورتی که واحدی در آپارتمان هزینه‌های مشترک را پرداخت نکند، مدیر ساختمان برای وصول مبلغ باید اظهارنامه به همراه مبلغ بدهی برای واحد بدهکار ارسال کند. سپس خدمات مشترک را می‌توانند برای واحد مذکور قطع نمایند.
در صورتی که واحد بدهکار، از پرداخت بدهی امتناع کند، مدیر ساختمان می‌تواند از طریق اداره ثبت محل نسبت به صدور اجراییه بر طبق اظهارنامه و توقیف اموال شخص اقدام کند.
√11- ارسال اظهارنامه در مواردی که دو نفر برای حل اختلاف قرار است داور تعیین نمایند:. در مواردی که طرفین یک قرارداد متعهد می‌شوند داور معرفی کنند. ولی داور را معین نکرده باشند و اختلاف به وجود بیاید و نتوانند یا نخواهند داور معرفی کنند و تعیین داور هم به دادگاه یا شخص دیگری محول نشده باشد. یک طرف می‌تواند داور خود را با معین نماید و به وسیله اظهارنامه رسمی به طرف مقابل معرفی کند.
در این صورت طرف مقابل باید ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه داور خود را معرفی کند و پاسخ اظهارنامه را بدهد. در صورت عدم پاسخگویی، طرف می‌تواند برای تعیین داور به دادگاه مراجعه کند. (ماده 459 و 460 قانون آیین دادرسی مدنی)
√12- ارسال اظهارنامه موضوع ماده 9 قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌های صنعتی برای پرداخت هزینه‌های مشترک:.
در صورتی که مالک یا استفاده کننده (متصرف قانونی) در شهرک‌های صنعتی، سهم خود را از هزینه‌های مشترک نپردازد، مدیرعامل یا هیأت مدیره به وسیله اظهارنامه با ذکر مبالغ بدهی و صورت ریز، آن را مطالبه می‌کند، در صورت عدم پرداخت، مدیرعامل و هیأت مدیره می‌تواند به اختیار خود از ارائه خدمات مشترک جلوگیر کند و در صوورتی که باز هم بدهی پرداخت نشود می تواند به اداره ثبت محل وقوع شهرک صنعتی مراجعه‌ نماید و اجراییه بگیرد و حساب بدهکار را توقیف نماید.
√13- ارسال اظهارنامه در موارد رفع تصرف خادم، کارگر، سرایدار و هر امین دیگر از ملک مالک:. اگر شما ملکی دارید که در تصرف خادم، کارگر یا سرایدار و یا هر شخص دیگری به عنوان امانت است و بخواهید ملک خود را پس بگیرید و شخص متصرف ملک را تخلیه نکند، باید ابتدا اظهارنامه برای شخص ارسال کنید. در صورتی که شخص متصرف ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه ملک را تخلیه نکند، شخص متصرف عدوانی بوده و شما می‌توانید علیه وی شکایت نمایید. (ماده 171 قانون آیین دادرسی مدنی)

 

مطالب مرتبط: اظهارنامه چیست و انواع آن؟ _ موارد ارسال اظهارنامه اجباری قسمت 1

نویسنده: محمدعلی پوریانیک

دیدگاهتان را بنویسید