موضوعات مدنی

موارد ارسال اظهارنامه اجباری (قسمت 1)

موارد ارسال اظهارنامه اجباری قسمت اول

موارد ارسال اظهارنامه اجباری (قسمت 1)

در چه مواردی شخص باید برای طرف مقابل خود اظهارنامه ارسال کند؟ 

     این یادداشت موارد ارسال اظهارنامه اجباری قسمت 1 است. معمولا ارسال اظهارنامه اختیاری است. یعنی هر فردی بدون ارسال اظهارنامه می‌تواند علیه شخص دیگر شکایت کند. اما در مواردی ارسال اظهارنامه، اجباری است. یعنی شخص قبل از اینکه بخواهد شکایت حقوقی یا کیفری علیه دیگری انجام دهد باید اظهارنامه ارسال کند. به این مورد هم اظهارنامه اجباری می‌گویند.

صفحه انواع اظهارنامه کاربردی

√ 1  برای شکایت کیفری خیانت در امانت.: چنانچه مال یا سندی دست شخص دیگری دارید، که به صورت امانت است، باید از طریق اظهارنامه  ابتدا آن را مطالبه کنید.
در صورتی که بعد از ارسال اظهارنامه، شخص آن سند یا مال را به شما برنگرداند یا سوء استفاده کند، شما می‌توانید از ایشان شکایت کیفری خیانت در امانت نمایید. در نتیجه ارسال اظهارنامه، قبل از شکایت الزامی است.
√2 ارسال اظهارنامه برای مالکی یا واحدی که هزینه شارژ پرداخت نمی‌کند: در صورتی که واحدی در آپارتمان هزینه‌های مشترک را پرداخت نکند، مدیر ساختمان برای وصول مبلغ باید اظهارنامه به همراه مبلغ بدهی برای واحد بدهکار ارسال کند.
 سپس خدمات مشترک را می‌توانند برای واحد مذکور قطع نمایند. چنانچه واحد بدهکار، از پرداخت بدهی امتناع کند، مدیر ساختمان می‌تواند از طریق اداره ثبت محل نسبت به صدور اجراییه بر طبق اظهارنامه و توقیف اموال شخص اقدام کند.
√3ارسال اظهارنامه برای رفع مسئولیت جزایی از عضو هیأت مدیره.: در صورتی که یک شرکت، افزایش سرمایه بدهد، هیأت مدیره باید در مدتی که اساسنامه مشخص کرده است، مبلغ پرداخت نشده سهام شرکت را از سهامداران مطالبه کنند.
در صورت عدم مطالبه باید مجمع عمومی فوق‌العاده را برای تقلیل سرمایه شرکت تا میزان پرداخت شده دعوت نموده و تشکیل دهند. اگر این اقدامات را انجام ندهند، مسئولیت کیفری داشته و از 2 تا 6 ماه حبس یا جزای نقدی یا هر دو محکوم خواهند شد.
حال ممکن است یک عضو هیأت مدیره بخواهد به این تکلیف قانونی عمل کند ولی دیگر اعضای هیأت مدیره به هر دلیلی نخواهند این تکلیف را انجام دهند. در این صورت عضو هیأت مدیره باید علاوه بر اینکه در جلسه هیأت مدیره تکلیف مذکور را اعلام نماید، موضوع را از طریق ارسال اظهارنامه رسمی به هر یک از اعضای هیأت مدیره نیز اعلام نماید. در این صورت مسئولیت کیفری از وی ساقط می‌شود. (مواد 33 و 246 و 247 لایحه اصلاح قانون تجارت)
√4 ارسال اظهارنامه برای رفع مسئولیت کیفری (تبدیل شرکت):. در صورتی که شرکتی برای تبدیل آن به نوع دیگری از انواع شرکت تجاری، الزام به دعوت از مجمع عمومی داشته باشد و رییس و اعضای هیأت مدیره اقدام به دعوت از مجمع نکنند.
علاوه بر جزای نقدی به عنوان مسئولیت کیفری، به صورت تضامنی مسئول جبران خسارتی هستند که بر اثر انحلال شرکت به سهامداران و افراد ثالث وارد شده است.
هر عضو هیأت مدیره ای که بخواهد مسئولیت کیفری و حقوقی این تکلیف قانونی را از خود ساقط کند. باید در جلسه هیأت مدیره این تکلیف قانونی را صریحاً اعلام کند و سپس مجددا از طریق ارسال اظهارنامه به دیگر اعضای هیأت مدیره، این تکلیف قانونی را نیز اعلام نماید. (مواد 297 و 298 لایحه اصلاح قانون تجارت)
√5 ارسال اظهارنامه برای رفع مسئولیت در موارد تبدیل شرکت (تسلیم مدارک لازم به اداره ثبت):. زمانی که یک شرکت قرار است تبدیل به شرکت دیگر شود یا با مقررات لایحه اصلاح قانون تجارت مطابقت پیدا کند. باید مدارک مربوطه را برای اداره ثبت شرکت ها ارسال کند. در این خصوص که یک شرکت باید مدارکی را به اداره ثبت شرکت‌ها، ارسال و تسلیم نماید و هیأت مدیره مدارک را ارسال نکند، مسئولیت کیفری دارد.
در نتیجه هر عضو هیأت مدیره‌ای که بخواهد مسئولیت کیفری و حقوقی این تکلیف قانونی را از خود ساقط کند، باید در جلسه هیأت مدیره این تکلیف قانونی را صریحاً اعلام کند. و سپس مجددا از طریق ارسال اظهارنامه به دیگر اعضای هیأت مدیره، این تکلیف قانونی را نیز اعلام نماید. (مواد 297 و 298 لایحه اصلاح قانون تجارت)
√6 ارسال اظهارنامه توسط طلبکار شخصی شرکا در شرکت‌های تضامنی و نسبی.: در صورتی که یک فرد، طلب شخصی از شریکی در شرکت‌های تضامنی و نسبی، داشته باشد، می‌تواند سهم شریک در شرکت را توقیف نماید.
چنانچه سهم شریک در شرکت تضامنی یا نسبی، کفاف بدهی اش را ندهد، شخص طلبکار، می‌تواند درخواست انحلال شرکت را بدهد. اما قبل از درخواست انحلال شرکت باید، با ارسال اظهارنامه رسمی برای شرکت، قصد خود را به اطلاع آن‌ها برساند. طلبکار صرفا بعد از 6 ماه از تاریخ ارسال اظهارنامه، می‌تواند درخواست انحلال شرکت را بدهد.

ادامه این یادداشت را در مقاله دیگری مطالعه نمایید: موارد ارسال اظهارنامه اجباری قسمت 2

مطالب مرتبط: اظهارنامه چیست و انواع آن

نویسنده: محمدعلی پوریانیک

دیدگاهتان را بنویسید