موضوعات تجاری

مسئولیت مدیر شرکت در خصوص چک

 

مسئولیت مدیران شرکت در برابر چک صادره

مسئولیت مدیران شرکت در خصوص چک صادره

مدیران شرکت در مقابل چک صادره چه مسئولیتی دارند؟

1) در صورتی که مدیری چکی را امضاء کند، به همراه شرکت مسئولیت تضامنی برای پرداخت دارد. ضمنا مدیر امضاء کننده چک مسئولیت کیفری دارد. (مواد 7، 10، 19 قانون صدور چک)

مسئولیت تضامنی یعنی چه؟

مسئولیت تضامنی حد بالای یک مسئولیت است. در این صورت دارنده چک بعد از برگشت زدن آن، می‌تواند علیه شرکت یا مدیر یا هر دو شکایت کند و از هر کدام کل پول خود را بگیرد. یعنی اگر حساب شرکت پولی نداشت و حساب مدیر پول داشته باشد، دارنده همه طلب خود را از حساب شخصی مدیر می‌تواند دریافت کند. ضمنا ذکر این نکته لازم است که بدانید که دارنده چک می‌تواند از مدیری که چک را امضاء کرده، شکایت کیفری یا حقوقی کرده یا مستقیما از طریق اجرائیات دادگستری یا ثبتی اقدام کند.

2) در صورتی که مدیری که چک را امضاء کرده است به هر دلیلی از سمت خود کنار رود و چک در زمان مدیریت بعدی برگشت بخورد، مسئولیت حقوقی و کیفری متوجه مدیر امضاء کننده است. دارنده چک می‌تواند برای وصول چک خود به مدیر امضاء‌کننده، مدیر فعلی و شرکت هر سه مراجعه کند. یعنی هر سه شخص مسئول هستند. ضمنا مدیر امضاءکننده که از سمتش کنار رفته کماکان دچار محرومیت‌های بانکی خواهد بود.

نکته: در صورتی که مدیر امضاءکننده ثابت کند که دلیل برگشت چک، مستند به عمل دیگری است. مثلا مدیر جدید جلو پرداخت را گرفته. در این صورت مدیرامضاءکننده مسئولیت کیفری ندارد اما کماکان مسئول پرداخت چک است.

3) به طور کلی در چک، مدیری مسئول است که چک را امضاء کند، بنابراین مدیری که صاحب امضاء بوده ولی چک را امضاء نکرده است مسئولیتی ندارد.

 

یادداشت مرتبط: چک بهتر است یا سٌفته؟

نویسنده: محمدعلی پوریانیک

 

2 thoughts on “مسئولیت مدیر شرکت در خصوص چک

دیدگاهتان را بنویسید