موضوعات ملکی و ثبتی

لایحه دفاعیه از خوانده در دعوای اثبات مالکیت

لایحه دفاع از خوانده در اثبات مالکیت

نمونه لایجه دفاعیه از خوانده در دعوای اثبات مالکیت

    اگر در پرونده ای علیه شما با عنوان اثبات مالکیت و خلع ید شکایت شد. باید بدانید که اگر خواهان پرونده دعوای حقوقی را درست مطرح نکرده باشد شما می‌توانید از خودتان با نمونه لایحه زیر دفاع کنید. به عنوان مثال دادخواست زیر یک نمونه واقعی بوده که خواهان آن را مطرح کرده است.

دادخواست اثبات مالکیت و خلع ید

دادخواست اثبات مالکیت

نمونه دادخواست در خصوص اثبات مالکیت از سوی خواهان که رد شد

    بعد از اینکه مدارک را بررسی و پرونده فعلی را دقیق مطالعه کردم، دانستم که خوانده در آن محق است. لذا پذیرفتم که از ایشان دفاع کنم. لذا با بررسی دقیق موضوع، لایحه دفاعیه در پایین صفحه را تهیه کردم و در جلسه دفاع شرکت نمودم. تمامی ایراداتی که به دعوا چه از نظر شکلی و چه از نظر ماهیتی مطرح نمودم مورد پذیرش دادگاه قرار گرفت و قاضی محترم رای زیر را صادر کرد.

نمونه رای به نفع خوانده در دعوای اثبات مالکیت

رای به نفع خوانده در دعوای اثبات مالکیت را مشاهده کنید

    این دعوا زمانی در دادگاه مطرح می‌شود که ملک مورد اختلاف، در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت نباشد. اختلاف در مالکیت در حال حاضر یکی از دعواهای شایع در دادگستری است. طرح دعوای اثبات مالکیت نکات فنی و تخصصی دارد، که خواهان باید آن را رعایت نماید. در بیشتر مواقع اختلافات مالکیت که بین افراد به وجود می‌آید به خاطر این است که در قدیم، ابزار دقیق برای تعیین حدود و ثغور ملک وجود نداشت. با توجه به تورم بسیار بالا و افزایش شدید قیمت‌ها و همچنین آمدن ابزارهای دقیق اندازه‌گیری، اشخاص متوجه کم و کاستی زمین خود شدند و اختلافات در مالکیت بیشتر شکل گرفت.

  خواهان الزاماً باید شرایط شکلی و ماهوی دعوای اثبات مالکیت را بشناسد، تا بتواند به نحو درستی این دعوا را مطرح کند. چه خواهان باشید چه خوانده، لایحه زیر (دفاعیه در پرونده اثبات مالکیت) برایتان بسیار مفید است. خوانده می‌تواند با تهیه این لایحه از خود به نحو کاملی دفاع کند و خواهان نیز، با اطلاعات کاملتری طرح دعوا می‌کند.

لایحه دفاعیه در پرونده اثبات مالکیت

مطالب مرتبط: دعوای اثبات مالکیت

نویسنده: محمدعلی پوریانیک وکیل ملکی

دیدگاهتان را بنویسید