موضوعات تجاری

شرایط شکایت کیفری چک برگشتی

شرایط شکایت کیفری چک برگشتی

شکایت کیفری چک برگشتی

دارنده چک در صورتی می‌تواند علیه صادرکننده شکایت کیفری کند که چک، دارای شرایط زیر باشد.

1). چک روز باشد:

چک وعده‌دار نباشد. یکی از شرایط شکایت کیفری چک برگشتی این مورد است. تنها در خصوص چکی می‌توان، شکایت کیفری مطرح کرد که وعده‌دار نباشد. به عبارتی چک باید به تاریخ روز باشد. (بند ه ماده 13 قانون صدور چک)

وعده‌دار بودن چک به چه معناست؟

چک وعده‌دار: صادرکننده چک، در یک تاریخی چک را امضاء و صادر می‌کند. به عنوان مثال علی چک را امروز در وجه فرهاد، امضاء و صادر می‌کند. تاریخی که در چک درج می‌شود ممکن است برای یک روز یا یک ماه یا یک سال آینده باشد. در نتیجه تاریخ واقعی صدور چک امروز است ولی تاریخ پرداخت، در آینده است. به این چک وعده‌دار می‌گویند. اکثر چک‌ها در بازار در واقع، وعده‌دار صادر می‌شوند. چک وعده‌دار مشمول شکایت کیفری نمی‌شود.
چک روز: اگر صادرکننده همان روزی که چک را صادر می‌کند و چک در همان روز به بانک رفته و برگشت بخورد. به آن چک روز می‌گویند و مشمول شکایت کیفری صدور چک بلامحل می‌شود.
این نکته را بدانید که با توجه به اینکه چک در اصل، مطابق قانون چک روز حساب می‌شود، چنانچه دارنده چک از صادرکننده شکایت کیفری کند، اثبات وعده‌دار بودن چک برعهده صادرکننده است.

2) چک مشروط نباشد

دارنده چک در صورتی می‌تواند از صادرکننده شکایت کیفری کند که پرداخت چک منوط به انجام و تحقق شرطی نباشد. اگر پرداخت چک مشروط باشد، نمی‌توان شکایت کیفری مطرح کرد. این موضوع فرقی نمی‌کند در متن چک مشروط بودن ذکر شده باشد، یا خارج از چک طرفین توافق کرده باشند. (بند ب ماده 13 قانون صدور چک)

3) چک بدون تاریخ نباشد.

در برخی موارد صادرکننده چک، یک برگ چک بدون تاریخ در اختیار دارنده به هر دلیلی قرار می‌دهد. در صورتی که دارنده چک، تاریخ را وارد کند و برگشت بزند اگر شکایت کیفری کند و صادرکننده ثابت کند چک را بدون تاریخ داده است. شکایت کیفری رد می‌شود. (بند ه ماده 13 قانون صدور چک)

4) چک بعد از برگشت خوردن منتقل نشود.

در صورتی که چکی بعد از برگشت خوردن و دریافت گواهی عدم پرداخت، به شخص دیگری منتقل شود، دارنده نمی‌تواند علیه صادرکننده، شکایت کیفری کند.

5) چک سفید امضاء نباشد.

اگر صادرکننده، چک سفید امضاء به شخصی بدهد، دارنده نمی‌تواند از صادرکننده شکایت کیفری کند. البته دارنده چک سفیدامضاء، چک را پر کرده و آن را برگشت می‌زند. در این صورت صادرکننده در دادسرا باید ثابت کند که چک را به صورت سفید امضاء به دارنده داده است. (بند الف ماده 13 قانون صدور چک)

6) اتمام مدت قانونی برای برگشت چک یا شکایت کیفری

در صورتی که دارنده چک، ظرف مدت 6 ماه از تاریخ صدور چک، آن را برگشت نزند، حق شکایت کیفری ندارد. یا اگر ظرف 6 ماه از تاریخ صدور گواهی عدم امکان پرداخت، شکایت کیفری نکند، دیگر نمی‌تواند علیه صادرکننده شکایت کیفری کند. (ماده 11 قانون صدور چک)

7) چک بابت معاملات نامشروع نباشد

چکی که بابت معاملات نامشروع مثل ربا، قمار در اختیار دارنده قرار می‌گیرد، امکان شکایت کیفری در آن منتفی است.

8) چک بابت تضمین نباشد

در بسیاری از موارد صادرکننده، چک‌ را بابت تضمین انجام کاری صادر می‌کند. در این صورت دارنده نمی‌تواند شکایت کیفری علیه صادرکننده مطرح کند. (بند د ماده 13 قانون صدور چک)

مطالب مرتبط: مراحل رسیدگی به شکایت کیفری

نویسنده: محمدعلی پوریانیک

12 thoughts on “شرایط شکایت کیفری چک برگشتی

  1. مهرداد گفت:

    سلام
    من برج یازده پارسال یک چک بنام یک نفر صادر کردم برای برج دوازده،این چک برای بدهی برادرم بود و برادرم به شخصی بدهکار بود و اون شخص گفت که چک رو بنام یکی نفر دیگه صادر کنم که نسبت فامیلی دارن،پنج روز قبل موعد چک به برادرم فشار اورد که پول منو زودتر از موعد چک بدید تا من لاشه چک رو بدم بهتون،ما پول رو جور کردیم و اون شخص یک شماره شبا بنام یک نفر دیگه ک صاحب چک نبود داد و ما مبلغ چک رو زدیم به حساب اون شخص..اما بعدش چک رو بهمون نداد…
    اکثرا تلفنی حرف میزدن اما پیامک هاش هست که به داداشم گفته چک رو بزن به اسم فلانی و بعدا هم گفته که مبلغ رو بزن به فلان شماره شبا…
    الان هم میخاد رو چک من اقدام کنه و هر روز من رو تهدید میکنه که حکم جلب میگیرم
    خواستم بدونم ما میتونم با اون پیامک ها و رسید واریز عین مبلغ چک،چک رو از اون اقا بگیریم؟
    اون اقا میتونه حکم جلب من رو بگیره؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. Mehrab.Pourya گفت:

      ببینید دوست گرامی اولین اقدامی که باید بکنید یه اظهارنامه به شخص دارنده چک و شخصی که پول به حسابش واریز شده بدید.
      بعد از ارسال اظهارنامه باید با توجه به پیامکهای ارسالی دارنده چک، علیه طرف دادخواست استرداد لاشه چک بدید. این یه روشه!
      اگر زودتر اقدام کنه و شما رو محکوم کنه می تونه جلب شما رو هم بگیره دوست عزیز! فقط باید این اقداماتی که گفتم رو زودتر انجام بدید.

      1. مهرداد گفت:

        پس من میتونم چکم رو از این ایشون بگیرم با اینکه پول رو به حساب کسه دیگ که این اقا گفته واریز کردم؟

        1. Mehrab.Pourya گفت:

          ترجیحا نباید پول رو به حساب شخص دیگری واریز کنید. امام اگر واریز کردید، باید ثابت کنید دارنده چک به شما دستور داده پول را به حساب شخص دیگری بریزید.

      2. مهرداد گفت:

        بعد اینکه چون چک مدت دار هست چجوری حکم جلبم رو میگیره؟من رسید ثبت صدور چکم رو دارم که توش تاریخ چک رو زده برای یک ماهه دیگ

        1. Mehrab.Pourya گفت:

          بعد از سررسید چک، در صورت طرح دعوای حقوقی یا صدور اجرائیه، اگر اموالی به نام شما نباشد دارنده چک می تواند جلب شما را بگیرد. متشکرم

  2. حسن گفت:

    سلام
    ممنون از توضیحاتتون
    یه سوال دارم
    مثلا تاریخ صدور چک و تاریخ پرداخت یکی باشه
    ولی گیرنده چک، ۵ ماه دیگه به بانک مراجعه کنه و چک رو برگشت بزنه بازم شامل کیفری میشه یا خیر؟
    یا اینکه همون روز اول باید بره و برگشت بزنه؟
    چون اینجوری اصلا چک معنی نداره میتونن چک بین بانکی بگیرن و اصلا چک صیاد نیاز نیست وقتی پول تو حساب باشه چه کاریه چک صیاد؟

    1. Mehrab.Pourya گفت:

      سلام و عرض ادب! در خصوص شرایط کیفری چک بلامحل، مهلتی که دارنده چک برای برگشت زدن چک دارده 6 ماهه، در این سوال شما هم دارنده در مهلت قانونی چک رو برگشت زده در نتیجه مشمول شرایط قانونی می‌شود. البته در نظر داشته باشید که کلا شکایت کیفری در دادگاه بسیار سخت پذیرفته می شود.

      1. حسن گفت:

        خیلی ممنون از توضیحاتتون
        مخصوصا جمله آخر که بهترین راهنمایی بود

        1. Mehrab.Pourya گفت:

          متشکرم از اظهار لطف شما. موفقیت شما آرزوی بنده است.

  3. Sahar گفت:

    بسیار عالی
    ممنونم???

دیدگاهتان را بنویسید