موضوعات ملکی و ثبتی

دادخواست اثبات مالکیت (کاربردی)

دادخواست اثبات مالکیت

نمونه دادخواست اثبات مالکیت کاربردی

اگر ملکی را از شخصی خریدید و آن ملک در اداره ثبت اسناد و املاک به نام کسی ثبت نشده بود. و فروشنده ملک حاضر نیست مالکیت شما را به رسمیت بشناسد. مالک می‌تواند از این نمونه دادخواست اثبات مالکیت کاربردی استفاده کند. اثبات مالکیت شما شرایطی دارد که باید حتما آن را رعایت کنید. خواهان از این دادخواست در یک موضوع واقعی استفاده کرده است.

نکته: دعوای اثبات مالکیت، دعوایی تخصصی و فنی است و باید در تنظیم دادخواست آن نهایت دقت را به کار برید. دادگاه‌ها به همان اندازه که به ماهیت دعوا اهمیت می‌دهند، قبل از ورود به ماهیت دعوا و بررسی اسناد و مدارک خواهان، دعوا را از نظر شکلی به صورت دقیق بررسی می‌کنند. کوچکترین اشکال شکلی در طرح چنین دعوایی باعث رد دعوای خواهان می‌شود.

به عنوان نمونه می‌توانید لایحه دفاعیه در پرونده اثبات مالکیت را دریافت نمایید. این لایحه به همراه رأی صادره ارائه شده است. با دریافت و مطالعه آن می‌توانید از شرایط ماهوی و شکلی این دعوا اطلاع کسب نمایید. در این نمونه پرونده، خواهان در طرح دعوای اثبات مالکیت، شرایط ماهوی و شکلی را رعایت ننموده که با ارائه این لایحه دادگاه، نسبت به دعوای ایشان قرار عدم استماع دعوا صادر نموده است.

نکته: هر شخصی به هر طریق اگر بتوانید دادگاه را قانع کند که مالک ملک مورد اختلاف است، دادگاه به نفع وی رأی صادر می‌کند. ممکن است خواهان مبایعه‌نامه داشته باشد، یا وصیت‌نامه‌ای به عنوان مالکیت ارائه دهد. یا اگر سابقه چندین ساله در ملک دارد، چندین شاهد در این خصوص به دادگاه ارائه دهد. فقط کافی است مالکیت خود را اثبات کنید که البته اصلا کار آسانی نیست.

نکات مربوط به دعوای اثبات مالکیت در یادداشت «چه زمانی باید دعوای اثبات مالکیت ملکی را در دادگاه طرح کنیم؟» آمده است. ‌می‌توانید آن را مطالعه کنید.

دادخواست اثبات مالکیت و تحویل ملک

 

 

نویسنده: محمدعلی پوریانیک وکیل ملکی

دیدگاهتان را بنویسید