موضوعات مدنی

توقیف اموال در پرونده های کیفری (تأمین خواسته کیفری)

توقیف اموال

توقیف اموال در پرونده کیفری

تأمین خواسته کیفری (ماده 107 آیین دادرسی کیفری)

      وقتی جرمی اتفاق می‌افتد، در بیش از 90 درصد مواقع، به اشخاص ضرر و زیان مادی و معنوی وارد می‌شود. سوالی که پیش می‌آید این است که چطور می‌توان تا حدودی ضرر و زیان ناشی از جرم را برای شخص بزه‌دیده، تضمین کرد؟ توقیف اموال در پرونده‌های کیفری را تأمین خواسته کیفری می‌گویند.
     در این مورد می توان از قرار تامین خواسته کیفری استفاده نمود. یعنی اینکه شما در ابتدای شکایت کیفری خود علیه شخص متهم، بتوانید اموال او را توقیف کنید. تا پس از اینکه متهم محکوم شد بتوانید ضرر و زیان خود را از محل آن مال دریافت کنید.
       به عنوان مثال در پرونده سرقتی که در سال 99 در جریان رسیدگی بود، در ابتدای شروع شکایت در دادسرا و تحقیقات مقدماتی، از بازپرس درخواست شد که به میزان مبلغ سرقت شده از اموال متهم توقیف شود.
       بازپرس محترم نیز با توجه به مدارک پرونده، با درخواست بنده موافقت کرد. سپس موضوع را به یکی از شعبه‌های اجرای احکام کیفری ارجاع داد. یک دستگاه خودرو و یک دستگاه موتور سیکلت متهم در در همان ابتدا بازداشت و به پارکینگ منتقل شد.
     بعد از مختومه شدن پرونده و محکوم شدن متهم که تقریبا حدود یک سال و نیم طول کشید، اموال توقیف شده برای اجرای حکم به مزایده گذاشته شد و خود شاکی نیز در مزایده شرکت و اموال را خریداری کرد.
     این نکته را در تأمین خواسته کیفری باید در نظر بگیرید که در بسیاری از جرایم، شاکی برای مطالبه ضرر و زیان خود، باید در دادگاه حقوقی یا همان دادگاه کیفری، دادخواست مطالبه ضرر و زیان بدهد. سپس هزینه دادرسی پرداخت کند، در غیر این صورت قرار تامین خواسته کیفری بی‌اثر می‌شود.
    در پرونده سرقت به خاطر اینکه مطابق قانون، سارق باید اموال یا وجوه اموال سرقت شده را به شاکی برگرداند در نتیجه در این موضوع احتیاجی به ثبت دادخواست جداگانه نبود. البته اگر شاکی قصد داشت خسارات تاخیر تادیه اموال سرقتی (پول) را بگیرد حتما می‌بایست دادخواست جداگانه بدهد، اما در این پرونده شاکی به اصل مال مسروقه قناعت کرد و دعوای جدیدی مطرح نکرد.
شما برای اینکه بتوانید درخواست تامین خواسته کیفری را مطرح کنید باید شرایط زیر را داشته باشید:
  • جرم بودن موضوع: در صورتی که شکایتی مطرح می کنید و بازپرس تشخیص دهد موضوع جرم نیست، درخواست قرار تامین خواسته کیفری شما رد می شود.
  • طرح شکایت کیفری: شما بعد از طرح شکایت کیفری می توانید لایحه درخواست تامین خواسته را در دادسرا تحویل بازپرس دهید. قبل از طرح شکایت امکان درخواست تامین خواسته کیفری وجود ندارد. در تامین خواسته حقوقی این امکان وجود دارد قبل از دادخواست اصلی درخواست تامین خواسته بدهید.
  • وجود دلایل و مدارک قابل قبول در اثبات جرم و انتساب آن به متهم: بازپرس در صورتی با درخواست تامین خواسته شما در دادسرا موافقت می کند که مدارک و مستندات قوی داشته باشید.

در خصوص تامین خواسته کیفری به مواد 107، 108، 109، 110 و 111 آیین دادرسی کیفری مراجعه کنید.

 

توقیف فوری اموال (تأمین خواسته)

مطالب مرتبط: توقیف فوری اموال(تامین خواسته)،

موارد و شرایط تامین خواسته

نویسنده محمدعلی پوریانیک

دیدگاهتان را بنویسید