موضوعات مدنی

اسقاط کافه خیارات چیست

اسقاط کافه خیارات

ساقط کردن کلیه خیارات قانونی

اسقاط کافه خیارات یعنی چه؟

   اسقاط کافه خیارات یعنی (اسقاط) ساقط کردن؛ (کافه) تمام؛ (خیار) حق فسخ‌هایی؛  که در قانون مدنی آمده است. (یا از بین بردن تمامی حق فسخ‌های قرارداد). خیار یعنی حق فسخ برای یک طرف در قرارداد. ما در قانون 12 تا خیار داریم.
    حق فسخ، حقی است که در یک قرارداد برای فقط یک طرف ایجاد می‌شود و شخص می‌تواند قرارداد را به صورت یک طرفه به هم بزند. مثلا اگر چک خریدار پاس نشد، فروشنده حق فسخ دارد.
   وقتی می‌گویند اسقاط کافه خیارات حتی خیار غبن فاحش ولو افحش. یعنی تمام 12 مورد حق برهم زدن قرارداد را که ممکن است برای شما ایجاد شود، ساقط می‌کنید. به زبان ساده یعنی شخص هیچ گونه حق فسخی نداشته باشد حتی اگر ضرر زیادی بکند. البته استثناء هم وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.
اگر این جمله را در قرارداد ذکر کنید شامل 3 مورد نمی‌شود:

خیارات غیر قابل اسقاط

خیارات غیرقابل اسقاط به خیاراتی می‌گویند که در صورتی که شما در قرارداد عبارت «اسقاط کافه خیارات» را ذکر کنید، باز هم این خیارات از بین نمی‌روند.

1) خیار تدلیس:

زمانی که شخصی در معامله‌ای عملیاتی انجام می‌دهد که باعث فریب طرف مقابل می‌شود، شخص فریب خورده می‌تواند قرارداد را با استفاده از خیار تدلیس، یک طرفه فسخ کند. (مواد 438 تا 440 قانون مدنی)
به معنای ساده در قرارداد اگر کسی را گول بزنید شخص می‌تواند قرارداد را فسخ کند. (برهم زدن قرارداد به صورت یک طرفه)

2) خیار تفلیس:

در صورتی که یکی از طرفین مفلس شود، یعنی بی‌پول و ندار شود، طرف دیگر می‌تواند معامله را فسخ کند.
مثلا فروشنده ماشین خود را به مشتری می‌فروشد، مشتری سرمایه و پول خود را از دست می‌دهد در این صورت فروشنده می‌تواند معامله را فسخ نماید. (ماده 380 قانون مدنی)
در نتیجه اگر در قرارداد کلیه خیارات را ساقط کنید خیار تفلیس ساقط نمی‌شود.

3) خیار تعذر تسلیم:

هر کدام از طرفین معامله که نتوانند مورد معامله را تسلیم کنند این خیار ایجاد می‌شود و طرف دیگر می‌تواند معامله را فسخ نماید. (ماده 488 و 528 قانون مدنی)
در نتیجه اگر شخص نتواند مورد معامله را را تسلیم طرف دیگر کند. حق فسخ ایجاد می‌شود و با جمله «اسقاط کافه خیارات» این خیار ساقط نمی‌شود.
نکته: این سه مورد به این دلیل ساقط نمی‌شود که مخالف نظم عمومی است.

 

خیار در قانون به چه معناست و چند خیار در حقوق داریم؟

نویسنده: محمدعلی پوریانیک

دیدگاهتان را بنویسید