موضوعات تجاری

استعفاء از سمت هیأت مدیره

مراحل استعفاء از سمت هیأت مدیره

       اقدامات لازم برای استعفاء از هیأت مدیره

برای استعفاء از سمت هیأت مدیره چه اقداماتی باید انجام دهم؟

1) بسیار اتفاق می‌افتد که به دلایل مختلف یک عضو هیأت مدیره در شرکت، تصمیم می‌گیرد از هیأت مدیره خارج شود. در این صورت شخص مذکور استعفای خود را اعلام می‌کند.

2) اما به صرف ارسال نامه کتبی استعفا، مسئولیت از دوش شخص برداشته نمی‌شود. دلیل این موضوع این است که اسامی اعضای هیأت مدیره در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده و آگهی روزنامه رسمی شده است. با آگهی روزنامه، اداره دارایی و سازمان تأمین اجتماعی و حتی بانک‌ها، مدیران یک شرکت را کسانی می‌دانند که در آخرین روزنامه تغییرات یک شرکت، اسمشان ثبت شده است.

3) در نتیجه برای خروج از هیأت مدیره باید مدیران جدیدی توسط شرکت انتخاب شده و به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام و آگهی روزنامه شود.

4) در بسیاری از مواقع با استعفا عضو هیأت مدیره، مدیرانی که در شرکت هستند هیچ اقدامی‌ انجام نمی‌دهند. در نتیجه عضوی که استعفا می‌دهد باید با ارسال اظهارنامه رسمی به طرفیت دیگر 1- اعضای هیأت مدیره، 2- بازرس شرکت، 3- اداره ثبت شرکتها، 4- اداره دارایی و 5- سازمان تأمین اجتماعی، استعفای خود را اعلام کند.

اظهارنامه اعلام استعفاء از هیأت مدیره

5) با توجه به اینکه معمولا اساسنامه شرکت، حداقل تعداد مدیران را مشخص کرده است. با اعلام استعفای رسمی عضو هیأت مدیره، تعداد مدیران از حداقل قانونی کمتر می شود. مدیران باقیمانده، تکلیف قانونی دارند که مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده را دعوت نموده تا با انتخاب عضو جدید، تعداد اعضای هیأت مدیره را تکمیل نمایند.

6) اگر هیأت مدیره به تکلیف قانونی خود عمل نکند، مدیر مستعفی، می‌تواند از بازرس شرکت بخواهد تا مجمع عمومی عادی به‌طور فوق العاده را دعوت نماید. ضمن آنکه هیأت مدیره مرتکب تخلف شده و مطابق ماده 142 لایحه اصلاحی قانون تجارت مسئول است.

7) در صورتی که به هر دلیلی هیأت مدیره یا بازرس، مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده را دعوت نکنند یا دعوت کنند و مجمع مدیر جدید را انتخاب نکند. مدیر مستعفی بعد از 6 ماه از تاریخ اعلام استعفاء، مطابق بند 3 ماده 201 لایحه اصلاحی قانون تجارت، می‌تواند درخواست انحلال شرکت را از دادگاه بخواهد.

8) در صورتی که موضوع انحلال شرکت در دادگاه مطرح شود. دادگاه 6 ماه فرصت در اختیار شرکت قرار می‌دهد تا موجبات رفع انحلال را فراهم نماید. در غیر اینصورت رأی به انحلال شرکت می‌دهد.

نتیجه: شما به عنوان مدیری که از یک شرکت استعفا می‌دهید، حتما باید به صورت رسمی (با ارسال اظهارنامه) استعفای خود را مطرح کنید. تا از نظر قانونی بتوانید با افرادی که به استعفای شما توجه نمی‌کنند برخورد کنید. همچنین مسئولیت‌های ناشی از سمت هیأت مدیره نیز از دوش شما برداشته شود.

نمونه اظهارنامه استعفاء از سمت هیأت مدیره

نویسنده: محمدعلی پوریانیک

6 thoughts on “استعفاء از سمت هیأت مدیره

  1. فرزاد گفت:

    سلام.دو نفر با وعده صدور کارت بازرگانی به اسم من ۴تا شرکت ثبت کردند که دوتاشون بالای ۵۰درصد سهم به اسممه و عضو هیات مدیره گذاشتن منو و دو تای دیگه بازرس و علی البدل و نامحدود هستن. چطور می توانم از این مسولیت بیرون بیام. آیا راه حلی برای انحلال هست ؟در صورتیکه باهام همکاری نکنن؟. یا استعفا بدم ؟

    1. Mehrab.Pourya گفت:

      با سلام و احترام؛
      بزرگوار انحلال شرکت یه موضوع پیچیده ایه که باید شرکت شرایطش رو داشته باشه و بحث دراز دامنی داره. اگر فک می کنید باهاتون همکاری نمی کنند و شما تمایلی ندارید باهاشون ادامه بدید حتما از سمت های خود به صورت رسمی استعفا بدهید. در حال حاضر این وضعیت شما اصلا به صلاحتون نیست و بسیار ممکن است خطرناک باشد. نمونه اظهارنامه استعفا رو از همین سایت می تونید دریافت کنید. اشخاص زیادی در این موقعیت ها بودند و خارج شدند. البته ذکر این نکته ضروری است که امکان دریافت مشاوره دقیق برای موضوع شما امکان پذیر در کامنت ها امکان پذیر نیست. متشکرم

  2. رقیه گفت:

    بسیار عالی و حرفه ای تنظیم گردیده ممنون بابت این اطلاعات مهم

  3. Sahar گفت:

    ممنونم بابت دادن اطلاعات مفید???

دیدگاهتان را بنویسید