سایر موضوعات حقوقی

آموزش اطلاع از پرونده بدون حضور در دادگاه

آموزش اطلاع از جزئیات پرونده بدون حضور در دادگاه

آموزش اطلاع از پرونده بدون حضور در دادگاه

آموزش تصویری نحوه اطلاع از جزئیات پرونده

    چگونه بدون اینکه در دادگاه حاضر شویم از جزئیات پرونده و نحوه رسیدگی مطلع شویم؟ ابتدا برای آموزش اطلاع از پرونده بدون حضور در دادگاه، موارد زیر را توجه کنید.
نکته: این یادداشت برای اطلاع‌رسانی از پرونده بوده و متفاوت است از یادداشت «نحوه دریافت ابلاغیه دادگاه». برای آموزش دریافت ابلاغیه‌های دادگاه باید یادداشت مربوطه را ملاحظه کنید.

نمونه پیامکهای ارسالی از سامانه ثنا:

1) شما ممکن است علیه شخصی، شکایت کیفری یا اینکه دعوای حقوقی مطرح کنید. در این صورت اگر شکایت کیفری مطرح کنید بعد از اینکه شکواییه خود را ثبت کنید، پیام زیر برای شما اطلاع‌رسانی می‌شود.
      «شكوائيه شماره 1403220653263420 ارسالي از طريق سامانه خدمات قضائي به شعبه 3089 مجتمع شماره … شوراي حل اختلاف شهر تهران. (مستقردردادسراي ناحيه 2تهران) ارجاع و با شماره پرونده 140391920002080000 و رمز شخصي 79331 ثبت گرديد.»
ارجاع شکواییه بعد از ثبت شکایت کیفری

اطلاع از ارجاع شکواییه به شعبه بعد از ثبت شکایت کیفری

حال اگر با طرح دعوای حقوقی، دادخواست خود را ثبت کنید، بعد از ثبت دادخواست پیامک زیر به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.
    «دادخواست شماره 1402220560419428 ارسالي از طريق سامانه خدمات قضائي به شعبه سوم دادگاه عمومي(حقوقي) دادگستري شهرستان پاكدشت ارجاع. و با شماره پرونده 140291920009845307 و رمز شخصي 11001 ثبت گرديد.»
ارجاع دادخواست به دادگاه بعد از طرح دعوای حقوقی

اطلاع‌رسانی از ارجاع دادخواست به شعبه

 

2) حالت بعدی زمانی است که شما در دادگاه پرونده جاری داشته و به هر دلیلی به دادگاه دیگری ارجاع می‌شود. ممکن است با تجدیدنظرخواهی پرونده به دادگاه تجدیدنظر برود. یا پرونده برای تحقیقات به کلانتری ارجاع شود. در این صورت پیامکی مشابه زیر برای شما ارسال می‌شود.
«آقاي محمدعلي پوريانيك پرونده شما به شماره 140226920000240000 و شماره بايگاني 0300000 به شعبه7 تجديدنظر-مركزي ارجاع شد. در صورت نياز به حضور، ابلاغ خواهد شد.»
اطلاع از ارجاع پرونده به شعبه دیگر

پیامک اطلاع رسانی از ارجاع پرونده

بند بسیار مهم: 3) حالتی دیگر که بسیار مهم بوده این است که شخص دیگری از شما شکایت کیفری یا طرح دعوای حقوقی می‌کند. در این صورت برای شما پیامکی شبیه پیام زیر ارسال می‌شود.
«شكوائيه شماره 1403220521034231 ارسالي از طريق سامانه خدمات قضائي به شعبه 103 دادگاه كيفري دو شهرستان ابهر ارجاع شد. و با شماره پرونده 140111920001154279 و رمز شخصي 92883 ثبت گرديد.»
اطلاع از شکواییه مطرح شده علیه شخص

پیامک اطلاع از شکایت

نکته مهم: در تمام مواردی که سامانه ثنا برای شما پیامک ارسال می‌کند، هیچ‌گونه لینکی در آن وجود ندارد. در نتیجه اگر پیامکی برای شما ارسال شد و در آن لینک قرار داشت، آن پیام، صد در صد جعلی است.

اطلاع از جزئیات پرونده:

حال در صورتی که سامانه ثنا، هر یک از پیامک‌های بالا را برای شما ارسال کرد، با روش زیر بدون مراجعه به دادگاه می‌توانید از جزئیات پرونده مطلع و به پرونده خود دسترسی داشته باشید.

1: ابتدا وارد صفحه گوگل شوید و سایت عدل ایران را جست و جو کنید:

ورود به سایت عدل ایران از گوگل

ورود به سایت عدل ایران

2: بر روی اولین لینک «درگاه خدمات الکترونیکی قضایی» کلیک کنید و وارد صفحه زیر شوید:

صفحه اصلی سایت عدل ایران

سایت عدل ایران

3: بعد از ورود به صفحه تب مربوط به «سامانه اطلاع‌رسانی پرونده» را کلیک کنید:

اطلاع رسانی برای پرونده

اطلاع رسانی پرونده

4: وارد صفحه زیر می‌شوید.: اطلاع‌رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی/ اطلاع‌رسانی برای اشخاص حقوقی:

اطلاع رسانی پرونده اشخاص حقیقی و وکلا

اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی و وکلا

5: سپس وارد تب «اطلاع‌رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی» می‌شوید. و شماره ملی با رمز شخص خود که شامل 10 عدد می‌شود، وارد می‌کنید:

کد ملی با رمز شخص را وارد کنید

وارد کردن کد ملی با رمز شخصی

6: سپس رمز موقت خود را وارد می کنید:

رمز موقت را وارد کنید

وارد کردن رمز موقت ثنا

7: در صفحه‌ای که وارد می‌شوید بر روی تب سبز رنگ «بازیابی اطلاعات» کلیک کنید:

بازیابی اطلاعات پرونده

تب سبز رنگ بازیابی اطلاعات

8: با کلیک بر روی بازیابی اطلاعات، تمامی پرونده‌های جاری شما نمایش داده می‌شود. اگر تیک «مختومه شده‌ها» را بزنید کلیه پرونده‌های قبلی شما را نمایش می دهد. ضمنا در همین صفحه با وارد کردن تاریخ نیز می‌توانید اطلاعات را بازیابی کنید. در صورتی که بر روی شماره پرونده کلیک کنید وارد صفحه زیر می‌شوید.

اطلاعات پرونده های جاری

بازیابی اطلاعات پرونده های جاری

9: بر روی هر کدام از تب‌های آبی رنگ شامل.: خلاصه پرونده، روند کار پرونده، ردیف‌های فرعی، آخرین موضوعات… کلیک کنید، جزئیات پرونده را می‌توانید ملاحظه کنید. اینکه دادگاه چه تصمیماتی گرفته است و پرونده در چه مرحله‌ای است. ضمن اینکه اگر روی تب «آخرین موضوعات» کلیک کنید، اسامی شاکی یا خواهان، مشتکی‌عنه یا خوانده و موضوع پرونده برای شما نمایش داده‌می‌شود.

خلاصه پرونده، روند کار پرونده

ملاحظه تب های مربوط به جزئیات پرونده

همین الان به سامانه خود سر بزنید که مبادا پرونده‌ای داشته باشید که از آن مطلع نباشید.

نویسنده محمدعلی پوریانیک

مطالب مرتبط: آموزش مشاهده ابلاغیه دادگاه

دیدگاهتان را بنویسید